מוזמנים לשתף:

מילה סורית ‘גן הורדים’

Fraxinus syriaca ‘Gan haVradim’

מוצא : צפון מזרח הים התיכון, בר בארץ
אופי : עץ גדול, נשיר
צורת צמרת :עגולה
פריחה : ללא חשיבות גננית
עונת פריחה : סוף החורף
פרי : כנפית חד זרעית באשכולות
גובה כבוגר : 18-25 מ’
קוטר כבוגר : 13-18 מ’
קצב גידול : בינוני- מהיר
השקיה : חסכונית, מומלץ בהשקיית עזר בקיץ
קרקע : כל הקרקעות
התאמה גאוגרפית : כל הארץ למעט אזור אילת והערבה
עמידות אקלימית : עמיד בתנאי מזג אויר קיצוניים
שימושים : בודד, שדרה, קבוצה,צל, פטיו, מיסוך והסתרה

אייקון נשיר נשיר
לגינה
לפארק ולחורשה
אייקון עץ רחוב עץ רחוב
ללא שורשים אגרסיביים
אייקון שלכת מרשימה שלכת מרשימה
אייקון עגול עגול
אייקון גודל בינוני גודל בינוני
פריחה ללא חשיבות גננית פריחה ללא חשיבות גננית

תודה לסימה קגן על שתי התמונות!

מילה סורית היא עץ גדול, נשיר, שמקורו מהאזור הצפון מזרחי של אגן הים התיכון, וגם בארץ יש פרטים הצומחים בר. צורת הנוף כדורית – אובלית, מעט מבודרת. צבע הגזע משתנה מירוק בצעירותו ועד לאפור בבגרותו המלאה. מרקם העץ גס מאוד- מבוקע וסדוק, ויוצר מראה דרמטי. צבע עליה הירוק-רענן הוא דקורטיבי ונאה לעין. קצות עלים משוננים מעט. העץ הוא נשיר אמיתי ויעמוד בשלכת מלאה בסתיו-חורף. המילה הסורית היא הראשונה ללבלב מהמשפחה.הפריחה מופיעה בתחילת האביב והיא חסרת חשיבות מבחינה גננית. העץ חונט פירות, כנפיות קטנות עם זרעים קטנים. העץ מתאים לכל סוגי הקרקע בארץ, והוא צומח ברוב האזורים למעט הערבה. הוא חסכוני במים, אך מעט השקיית עזר בקיץ, בעיקר באדמה מנקזת, תתרום למראהו ותשפר אותו. קצב צימוחו הוא בינוני עד מהיר. מבין המילות הוא הכי פחות רגיש, והכי פחות נתקף ע”י המזיק הנצחי של המילות – סס הנמר. המילה הסורית היא זן המילות היחיד שאינו דו ביתי, כלומר שאין עצי זכר ועצי נקבה נפרדים.

אצלנו במשתלה ניתן למצוא את הזן המורכב מילה סורית ‘גן ורדים’. זן זה נברר בגן הורדים בירושלים. זן זה מצטיין בנוף בעל מראה אחיד כדורי כמעט מושלם, ועלווה ירוקה כהה ועשירה. משום שהעץ המקורי ממנו נברר הזן הוא בן כ-70 שנה, ניתן לראות שמדובר בזן חסון ובריא, בעל שלד יציב ונאה, גם כשהעץ עומד בשלכת מלאה בחורף. זהו זן מאריך ימים.

עוד במשפחה: מילה ירוקת עד | מילה ירוקת עד ‘נובה’ | מילה ירוקת עד ‘פול מון’ | מילה ירוקת עד ‘אפולו’ | מילה סורית | מילה סורית ‘גן ורדים’ | מילה סורית ‘ענבלי’ | מילה פנסילוונית | מילה פנסילבנית ‘סאנרייז’ | מילה חדת עלים ‘רייווד’

 

עץ החיים

עץ יחיד:

מסנן ומטהר כ-1000 מ”ק אוויר מזיהום

מייצר 700 ק”ג חמצן

קולט מעל 20 טון של פחמן דו חמצני

מסוגל לספוג כ-20 ק”ג אבק בכל שנה

ולבלוע תרחיפים המכילים מתכות רעילות, כמו כספית, עופרת וליתיום

חלק מהחמצן באוויר שאנו נושמים מיוצר על ידי העצים

עלי שלכת

העצים מכינים עצמם לחורף, שבו פעילותם נעצרת. כדי לא להינזק מפגעי הקור מפחיתים העצים את שטח הפנים, ע”י השלת העלים, כצעד הסתגלותי המאפשר להם לשרוד בתנאי החורף המקשים. הקולטנים שבעלים, הרגישים לטמפ’ היורדת, מפסיקים את ייצור הכלורופיל, הכלורופיל הקיים מתפרק והצבענים האחרים שבעלים נחשפים, והעלים הופכים מירוקים לצהובים, כתומים ואפילו אדומים.

בעת שלכת הסתיו, צבעי השלכת – בעיקר האדום – מאפשרים לעלה להישאר מעט יותר על העץ וכך העץ “שואב” את שארית החומרים המזינים מהעלים ולנצלם עד תום. צבעי שלכת ביערות שלא בעונת הסתיו מאפשרת ליערנים לאתר בעיות.

סגולות השקד

השקד הינו עץ יפה והדור בפריחתו. פירותיו חשובים, טעימים, מזינים ובעלי סגולות רפואיות רבות אשר רובם כבר הוכחו במחקרים רבים. הוספת השקדים לתפריט היומי מסייעת לחיזוק ותפקוד הגוף.
  • השקדים מכילים כ-60% שומן, בעיקר חומצות שומן חיוניות המסייעות לשמירה על הלב.
  • לחומצות שומן אלה יתרונות נוספים חשובים לגופנו, יחד עם הסיבים התזונתיים שבשקדים. השילוב המנצח הזה מסייע בירידה במשקל על ידי כך שהוא מייצר תחושת שובע ומונע מצב של אכילת יתר או צריכת מתוקים בעקבות שמירה של רמת הסוכרים בדם.
  • במחקר שנעשה באוניברסיטת פנסילבניה נמצא כי בקבוצה שבתפריט היומי שלה נכללה אכילה של 42 גרם שקדים לא קלויים, חלה ירידה באחוזי השומן והיקף המותניים. בכך ירד הסיכון של אותה קבוצת מחקר, לחלות במחלות המשויכות לסינדרום מטבולי כגון סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב.
  • שקד הינו מקור מעולה לסידן החיוני למניעת איבוד מסת עצם.
  • תמיד כדאי לצאת מהבית עם שקית שקדים ולאכול אותם ברגעים שחווים צניחה ברמת האנרגיה. אכילה של חופן שקדים מעוררת את הגוף בזכות אחוזי החלבון וויטמיני B הקיימים בהם.
  • אכילה של 5-6 שקדים לא קלויים שהושרו במים וקליפתם הוסרה מסייעת להקלה על צרבת ובחילה.

המלצות ואפשרויות לשילוב שקדים בתפריט היומי:

  • שקדים טריים – עד כ- 10 ביום ובשילוב עם פרי.
  • ממרח שקדיה –  בכבישה קרה וללא כימיקלים.
  • קמח שקדים – קל לשימוש, עשיר בחלבון, ויטמין E ומגנזיום. דל בפחמימות וסוכר.
  • רצוי להימנע ככל שניתן מקליית השקדים, כיוון שהחימום שלהם גורם לאיבוד מערכם התזונתי

*תודה לגילי חדש – רפואה טבעית

העץ הכי קשיש בעולם

הפרט המוכר הכי עתיק בעולם הוא עץ מזן Pinus longaeva המוכר בשמותיו העממיים Great Basin bristlecone pine או intermountain bristlecone pine או western bristlecone pine, שנמצא ביער Ancient Bristlecone Pine שב’הרים הלבנים’ בקליפורניה.

גילו מתקרב ל-5,100 שנים!

גם העץ השני בגילו המוכר נמצא באותו יער, והוא גם כן תת זן של אותו עץ. הוא בן יותר מ-4,800 שנה. תת זן זה קיבל מהחוקרים שמדדו את גילו את השם “מתושלח”

העץ הכי גבוה בעולם

הפרט הכי גבוה בעולם הוא כפי הנראה עץ מזן
Sequoia sempervirens
שנמצא בפארק הלאומי רדווד בקליפורניה.

גובהו 115 מטר

הזן הכי ותיק - ועמידות מרשימה ביותר

גינקו דו אונתי מהווה מעין ‘מאובן חי’. הוא התקיים כבר בתקופות פרהיסטוריות.
בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו חלקי מאובנים שלו מלפני 270 מליוני שנים!

עמידותו הרבה, והיכולת להזריע את עצמו בקלות, סייעו לו להתקיים לאורך הדורות. הוא כל כך עמיד, שפרטים בודדים שלו שרדו אפילו את פצצת האטום בהירושימה בשנת 1945, למרות שהיו במרחק קילומטר אחד או שניים בלבד ממוקד הפיצוץ. לא רק שעצים אלה שרדו, הם אףהחלימו לחלוטין לאחר זמן קצר יחסית.

דילוג לתוכן